Spørgsmål og svar

Her kan du få hurtigt svar på nogle af de hyppigste spørgsmål om droneflyvning inden for de europæiske regler.

Klik på spørgsmålet nedenfor for at få svaret udfoldet. 

FAQ

Det vil altid være det mest restriktive krav, der gør sig gældende. I det tilfælde, hvor de 50 meter er det mest restriktive krav, vil det derfor være de 50 meter, der skal overholdes. Droneoperatøren kan dog ikke kun nøjes med kun at skele til 50 meter afstandskravet, hvis der er andre afstandskrav, der er højere.

Droneoperatøren skal overholde alle afstandskrav.

Svar: De nye regler skelner ikke mellem bymæssigt område og områder udenfor bymæssigt område. Der er dog krav om afstande til mennesker, bygninger, veje etc. Se nærmere i afsnittet om den åbne kategori.

Svar: Områderne, der ikke må flyves i, fremgår af kortet på droneluftrum.dk eller den tilsvarende app til smartphone. Husk, at du selv er ansvarlig for at vide, hvor du ikke må flyve.

Ønsker du at flyve med en drone, skal du være 15 år og have et dronecertifikat, hvis dronen vejer mindst 250 gram. Du bør tage A1/A3-certifikatet, hvis dronen vejer maksimalt 249 gram, men det er ikke et krav.

Vejer dronen under 250 gram må du flyve dronen, når du er 12 år.

For så vidt angår legetøjsdroner, dvs. droner, som er markedsført som legetøj til børn (f.eks. droner du kan købe i en legetøjsbutik eller i Føtex eller Bilkas legetøjsafdeling), er der ikke nogen aldersgrænse.

Svar: Et europæisk dronecertifikat er gældende i fem år fra udstedelsen, eller indtil dette evt. annulleres af myndigheden.

Svar: En drone kan betegnes i kategorien "åben", når den:

  • bærer et af klasseidentifikationsmærkerne 0, 1, 2, 3 eller 4,
  • eller er privat bygget, og dens vægt er mindre end 25 kg
  • eller er købt inden 1. januar 2023 uden klasseidentifikationsmærkat som ovenfor
  • og ikke flyves direkte over mennesker, medmindre den er forsynet med et klasseidentifikationsmærke
  • eller er lettere end 250 g (Se underkategorier for operationer: A1, A2 og A3 for at finde ud af, hvor du kan flyve med din drone),
  • holdes i visuelt synsfelt (VLOS), eller fjernpiloten vil blive assisteret af en UA-observatør,
  • flyves i en højde på højst 120 meter over jorden
  • ikke flyver med farligt gods
  • der ikke droppes eller udkastes noget fra dronen.

Svar: Indehavere af de gamle dronebeviser vil automatisk modtage det nye europæiske dronecertifikat i e-Boks i løbet af 2021. Har du ikke dansk CPR-nummer, skal du tage det europæiske dronecertifikat i den medlemsstat, du har bopæl i (ikke Danmark).

Har du ikke et dronebevis, skal du som minimum tage en teoriprøve på droneregler.dk, inden du må flyve med en drone i den åbne kategori.

Læs mere under afsnittet ” Tag et dronecertifikat”.

Det tidligere dronetegn vil ikke blive konverteret til et dronecertifikat. Derfor skal man gennemgå teoretisk prøve for at få et dronecertifikat, før man kan flyve.

Svar: De operationelle regler træder i kraft 31. december 2020 for hele Europa. Reglerne gælder ikke for Grønland og Færøerne.

Svar: Nej. Fra 1. januar 2022 er det ikke længere tilladt at flyve med sit dronebevis. Dit dronebevis er dog blevet konverteret til et europæisk dronecertifikat, og det er dette, du skal have med dig fremover, når du flyver med drone. Har du ikke modtaget er dronecertifikat, bedes du sende en e-mail til info@trafikstyrelsen.dk

Svar: Nej, dit dronetegn mistede sin gyldighed d. 31. december 2021, og vil ikke blive konverteret til et dronecertifikat. Hvis du derfor vil fortsætte med at flyve drone, skal du tage et europæisk dronecertifikat

Svar: Ja, under visse forudsætninger. Se afstandskravene på de enkelte underkategorier af droner. Dog gælder reglerne om privatlivets fred og regler for områder, hvor der ikke må flyves, stadig.

Læs mere under afsnittet ”Droneluftrum, restriktionsområder samt geografiske zoner”.

Svar: Ja. Fra 1. juli 2022 skal dronen være i stand til at indikere sin position fra alle sider med grønt blinkende lys. Indtil da, vil enhver markering af dronen være tilladt, så længe fjernpiloten er i stand til at holde visuel orientering med dronen under hele.

Svar: Ja, alle europæiske borgere med dronecertifikat og borgere fra tredjelande med europæisk dronecertifikat må flyve i Danmark. Nationale regler for forsikring, privatlivets fred og no-fly-zoner gælder for alle, der opererer droner i den åbne kategori i Danmark.

Svar: Nej, kun droneoperatører, som opererer droner, der vejer mere end 250 g, eller som har en sensor, skal registreres som operatør.

Droneoperatører i den specifikke kategori skal registreres. Droner i den certificerede kategori skal altid registreres. 

Læs mere under afsnittet ”Generelle om europæiske regler”.

Svar: Nej, det er ikke et krav efter 31. december 2020.

Bestemmelsen skal sikre, at fugle og sæler især i ynglesæsonen kan være i fred, så de ikke bliver skræmt til at forlade f.eks. deres unger eller reder. Dette kan ske, selv om dronen larmer mindre end fly, fordi dronen flyver lavere end fly og har et andet flyvemønster.

Bestemmelsen er skrevet sådan, at områder, der er omfattet af bestemmelsen, er åbne eller lukkede, alt efter om der er behov for at beskytte fugle eller sæler. Du kan i bilag 2 til dronebekendtgørelsen læse, hvornår et område er åbent eller lukket.

Når området er åbent, kan du flyve, uden at du først skal have en tilladelse til at flyve.

Spørgsmål om afstandskrav og tilladelse

Det vil altid være det mest restriktive krav, der gør sig gældende. I det tilfælde, hvor de 50 meter er det mest restriktive krav, vil det derfor være de 50 meter, der skal overholdes. Droneoperatøren kan dog ikke kun nøjes med kun at skele til 50 meter afstandskravet, hvis der er andre afstandskrav, der er højere.

I relation til foregående spørgsmål, er også spørgsmålet, om man kan differentiere mellem droner og fly i BL 7-15 som den på nuværende tidspunkt er skrevet. Det er noget, vi vil diskutere med Miljøstyrelsen.

Hvis der på kortet ikke er restriktive områder, kan du formentlig flyve, men husk udtrykkeligt samtykke fra husets ejer eller beboere.

Trafikstyrelsen skal give tilladelsen uanset hvad, men droneoperatøren må gerne rette henvendelse til ejerne af de sikringskritiske områder og medsende denne forhåndsgodkendelse i ansøgningen til Trafikstyrelsen.

Da vi er myndighed på dette område, skal vi godkende en overflyvning af disse steder.

Det vil være vanskeligt at pålægge ambassader et krav om at skulle give tilladelser.

I visse tilfælde skal der spørges direkte hos Forsvaret. Men ellers ligger det hos Trafikstyrelsen, jf. dronebekendtgørelsen.

Miljøstyrelsen bestemmer, hvilket områder der skal være at finde i listen over Natura2000 områder, der skal beskyttes med en geografisk dronezone. Områderne, der er i listen, beskytter fugle eller sæler, især under ynglesæsonen, men også på andre tidspunkter af året.

De områder, der står i listen, er således områder, som Miljøstyrelsen ønsker skal beskyttes. Listen kan opdateres, når Miljøstyrelsen ønsker, at andre områder skal med på listen.

Ja, du skal ikke ansøge om tilladelse, hvis du skal løse en opgave i forbindelse med tilsyn, vedligeholdelse, offentlige overvågningsaktiviteter og kontrolopgaver af anlæg, ejendomme, skovbrug, landbrug og dyrehold.

Det betyder, at du kan løse opgaven med f.eks. at overvåge eller optælle dyrehold, som kunden har i et Natura2000 område.

Spørgsmål om samtykke

Spørgsmål om SORA & PDRA

Dronen må ikke kunne glide ud af operationsområder.

Fald skal kunne afbødes, f.eks. ved en faldskærm.

Hvis du allerede kan flyve efter et standardscenarie, kan du stadig flyve efter dette.

Det vil give mening, at det er billigere. Men Trafikstyrelsen oplever, at der er mange mangler i PDRA-ansøgninger pt.

Hvis forholdene ændrer sig væsentligt (grundlæggende ændringer), skal du indsende en ny SORA ansøgning.

Har du f.eks. ønsker at flyve med en anden type drone eller har fået tilladelse til at flyve VLOS, men har brug for at flyve BVLOS, skal der indsendes en ny ansøgning, da ændringen er grundlæggende.

Kontakt altid Trafikstyrelsen, hvis du er i tvivl, om en ændring er væsentlig, da det altid vil bero på en konkret vurdering.

Det kommer an på ansøgningens kvalitet. Hvis der er meget, der skal ændres, dvs. Trafikstyrelsen skal have meget kontakt med ansøgeren, vil det være dyrere pga. den ekstra sagsbehandling.

Det afhænger også af ansøgningens kompleksitet.

Hvis ansøgeren indsender en fyldestgørende ansøgning, inkl. dokumentation, der er velbeskrevet, vil det formentlig ikke tage mere end 10 timer at gennemgå ansøgningen.

Trafikstyrelsen anbefaler, at du henvender dig til os, hvis du har en konkret situation, hvor du ønsker at argumentere for en lavere air risiko.

Det står i et skema i Annex D til AMC1 til Artikel 11 til artikel 11 til EU-forordning 2019/947 i Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems.

Hvis SORA’en er tilstrækkelig generisk, kan du i princippet flyve alle de steder, der opfylder kriterierne.

Det vil dog afhænge af, hvad du konkret ansøger om i ansøgningen.

Det vil være et spørgsmål om kompleksitet, og at man ikke kan opstille generiske kriterier. Det taler for at ansøge om en LUC.

Virksomheden skal endvidere være opmærksom på, at denne skal opretholde en omfattende sikkerhedsorganisation, der ligger til grund for LUC’en.

Kan man opstille generiske kriterier, taler det for en SORA.

Det kommer an på, hvad du ansøger om.

Det er en ansøgning, som kan indeholde oplysninger om forretningshemmeligheder, så der vil formentlig ikke være fuld åbenhed.

Det vil dog altid være en konkret vurdering, hvis der søges om aktindsigt i en specifik SORA ansøgning.

SORA2.5 forventes at blive sendt i høring i efteråret 2022.

En række annex’er til SORA’en er dog allerede opdateret, f.eks. Annex A.

Du skal have en tilladelse til flyvningen i den specifikke kategori fra dit hjemland (virksomhedens hjemland), før du kan søge om en tilladelse til en tilsvarende flyvning i det andet land, du vil flyve i.

Har du sådan en tilladelse, kan du på baggrund af denne ansøge det andet land om tilladelse til flyvningen gennem en crossborder-ansøgning. Det andet lands luftfartsmyndighed vil så kontakte Trafikstyrelsen med en tilkendegivelse om, at lokale forhold er redegjort for i tilstrækkelig grad, hvorefter flyvningen i det andet land vil blive tilføjet din operationstilladelse af Trafikstyrelsen.

Myndigheden i Sverige skal vurdere, om operationstilladelsen dækker det område, du ønsker at flyve i.

Spørgsmål om U-space

Ja, som hovedregel.

Der er dog nogle undtagelser, f.eks. hobby/legetøj

Det er ikke helt på plads endnu. Forskellen er, at restriktionsområder lukker andre ude af området.

Restriktionsområder, der kan åbnes og lukkes, kan måske være et skridt i retning af U-space.

De Europæiske Regler

I virkeligheden er de europæiske regler færøske. De er lavet specifikt til Færøerne, men er stor set identisk med det fælleseuropæiske regelsæt, som gælder i Danmark og resten af EU samt et antal EØS-lande.

De europæiske regler fastlægger hvilke afstandskrav til mennesker, man skal overholde, og definerer også, hvordan man overholder reglerne i forhold til dronecertifikat, samt hvornår der skal indsendes risikovurdering. Samtidig er den maksimale flyvehøjde også fastlagt til 120 meter.

Med de europæiske regler, indføres også tre flyvekategorier - Den åbne, den specifikke og den certificerede kategori. De fleste droneflyvninger kan foregå i den åbne kategori.

Den åbne kategori

Alle operationer, der kan flyves med en almindelig drone under 25 kg op til 120 meter over jorden og indenfor fjernpilotens synsvidde, befinder sig i den åbne kategori. Der er dog særlige hensyn at tage, alt efter dronens vægt. Vejer en drone f.eks. under 250 gram, er det muligt at overflyve mennesker (dog ikke personforsamlinger).

Den specifikke kategori

Kan man ikke overholde kravene i den åbne kategori, vil droneoperationen overgå til den specifikke kategori. Det kan f.eks. være, at din drone vejer over 25 kg, at du vil flyve udenfor fjernpilotens synsvidde, eller at du vil flyve tættere på, end hvad din drones vægt tillader ift. den åbne kategori. 

Alle droneoperationer i den specifikke kategori er underlagt en risikovurdering. Det betyder, at du skal vurdere, hvilke risici, der er forbundet med denne særlige droneoperation, samt hvilke foranstaltninger, du vil gøre dig for at mindske alle eskalerende udfald af et uheld under din droneoperation for folk på jorden og for den øvrige luftfart.

Det er ikke muligt at få tilladelse til at overflyve menneskemængder, flyve med farligt gods eller med mennesker i den specifikke kategori.

Læs mere om at søge tilladelse til at flyve i den specifikke kategori her

Den certificerede kategori

Den certificerede kategori er bestemt til droneoperationer, hvor man som udgangspunkt skal transportere mennesker eller farligt gods. De egentlige rammer for den certificerede kategori er i gang med at blive udarbejdet af EASA, og en ansøgning i den certificerede kategori vil være en del af det udviklende arbejde, hvor både Trafikstyrelsen og EASA vil skulle arbejde med ansøgningen. Hvis du mener, dine droneoperationer falder i den certificerede kategori, bedes du derfor kontakte os, for mere information om krav til materiale for certificering.

 

I den åbne kategori er den maksimale højde, du må flyve 120 meter over terræn. Terrænet måles af dronen typisk efter det sted, du sætter den op, men faktisk må du følge terrænet, så de 120 meter måles fra det punkt på jorden, der er tættest på dronen.

Undtagegelse: Har du fået lov af ejeren, kan du flyve op til 15 meter over en menneskeskabt hindring, der er højere end 120 meter. Sådanne hindringer kan eksempelvis være skorstene eller vindmøller

Når du flyver med din drone, skal du kunne styre den væk fra alt, der måtte komme mod den i luften. Det gælder fugle, andre droner og bemandede luftfartøjer. Det er dig, der har den ubetingede vigepligt for alt andet. At holde dronen indenfor synsvidde betyder derfor, at du skal have den tæt nok på, så du kan styre den væk. Dronen må med andre ord ikke være en prik ude i det fjerne.

Det europæiske dronecertifikat gælder nu også på Færøerne. Det betyder, at du skal tage et europæisk certifikat, der passer til den drone, du skal flyve. Det betyder også, at folk med et dronecertifikat fra et EASA-land kan flyve på Færøerne, uden at have forudgående tilladelse. Det betyder også, at hvis du har et dronecertifikat taget i Danmark, at du kan benytte det på Færøerne.

Det er endnu ikke muligt at tage et dronecertifikat på Færøerne. Når det bliver muligt at tage et dronecertifikat udstedt af de færøske myndigheder vil det færøske dronecertifikat kun gælde på Færøerne.

 

Hvis du har en drone, der vejer op til 249 gram, behøver du ikke at tage et dronecertifikat. Du skal dog stadig overholde alle gældende regler for flyvning med drone på Færøerne, som du finder i den færøske dronebekendtgørelse, heriblandt afstandskrav til sikringskritiske områder, flyvesikringskritiske områder og naturbeskyttelsesområder

Droner deles op i forskellige vægtklasser, og alt efter vægtklasse, skal du have et dronecertifikat, der passer til.

I guiden ovenfor, kan du se, hvilket dronecertifikat, du skal have for at kunne flyve med din drone. 

Dronecertifikaterne kommer som A1/A3 og et A2-certifikat. Dronecertfiikaterne kan tages online. Du skal dog tage dronekompetencecertifikatet A2-certfikatet ved at møde fysisk op hos en anerkendt A2-prøveafholder.

Læs mere om og tag dit dronecertifikat her.

På Færøerne skal nyproducerede droner, der bringes på markedet, være C-mærke fra 1. januar 2025.

Når dette indføres vil der være nye afstandskrav for droner uden C-mærker, hvis de vejer mere end 249 gram.

Følg guiden ovenfor for at se, hvilke afstandskrav, der gælder for din drone. 

Geografiske dronezoner på Færøerne

Nedenfor kan du læse om afstandskrav og geografiske dronezoner på Færøerne som er fastsat i den færøske dronebekendtgørese (BEK 114 af 31/01/2024).

Alle skal overholde reglerne i den færøske dronebekendtgørelse, uanset om du behøver dronecertifikat eller ej.

Du skal holde 5 km afstand til Vága Floghavn, da området skal være sikkert for fly at lande og lette. Derfor kræves der tilladelse fra Trafikstyrelsen samt en god grund og særlige kompetencer for at flyve tættere på.

  • 5 km afstand til Vága Floghavn
  • Gælder for folk uden dronecertifikat eller med dronecertifikat A1/A3

Med A2-dronekompetencecertifikat kan du flyve tættere på.

Du skal holde 2 km afstand til alle helikopterlandingspladser da området skal være sikkert for lægehelikoptere at lande og lette. Derfor kræves der særlige kompetencer og evt. kommunikation med den HEMS-ansvarlige for at flyve tættere på.

  • 2 km afstand til HEMS.
  • Gælder for folk uden dronecertifikat eller med dronecertifikat A1/A3.

Med A2-dronekompetencecertifikat kan du flyve tættere på.

Har du et A2-dronekompetencecertifikat, kan du flyve i flere områder, end hvis du ikke har. Det kan du, fordi du har gennemført kompetencecertifikatprøven, som er en teknisk og operationsmæssig overbygning af det teoretiske grundlag. Desuden har du erklæret, at du har gennemført praktisk selvtræning og dermed er bevidst om, hvordan en drone reagerer i forskellige situationer.

Med A2-dronekompetencecertifikat kan du 

  • Fra 2-1 km flyve op til 40 meter over banehøjden på helikopterflyvepladser.
  • Flyve op til 15 meter over permanente menneskeskabte hindringer over 25 meter i flyvesikringskritiske områder, hvis dronen er fortøjet.

Sådan udregner du flyvehøjden nær en lufthavn og en helikopterflyveplads

Du udregner din maksimale flyvehøjde over banehøjden sådan her:

40 + Banehøjden - din egen højde = din maksimale flyvehøjde*

Hvis HEMS’en f.eks. ligger 10 meter over havets overflade, og du står 20 meter over havets overflade, vil du højst kunne flyve 30 meter op.

*Husk at ændre fortegn mellem + og -, hvis banehøjden ligger under havniveau eller du befinder dig under havniveau.

 

Hvis en ejendom er omkranset af hegn, hæk eller mur, eller hvis du vil overflyve en bygning, der benyttes til beboelse, skal du have lov af ejeren først.

Hvis der ikke er hegn, hæk eller mur om ejendommen, kan du flyve helt ind til 5 meter fra selve bygningen. Du skal have lov af ejeren eller den person, der har fået bemyndigelse af ejeren til at give lov til flyvningen.

  • Ingen flyvning uden tilladelse over ejendom der er omkranset af hegn hæk og mur
  • Ingen flyvning uden tilladelse nærmere end 5 meter fra beboelsesejendomme

 

  • Gælder for naturfølsomme områder såsom Ramsar-områder osv.
  • Flyvning tilladt fra 1. september til 14. april med A2-dronecertifikat.
  • Flyvning kun tilladt fra 15. april til 30. august, hvis du flyver for myndighederne eller en grundejer i de pågældende områder.

I perioden fra 1. september til 14. april, må du med et A2-dronecertifikat overflyve naturfølsomme områder, der er etableret for at beskytte havmiljøet.

Fra 15. april til 30. august er det kun droneoperationer, der udføres for myndighederne eller grundejere i områderne, der må finde sted. Det betyder, at du skal have en opgave for en af disse, for at kunne flyve i områderne. Også her skal du have et A2-dronecertifikat.

  • Ingen flyvning over fiskeriinspektioner eller grindefangst.
  • 150 meters afstand til fiskeriinspektioner.
  • Grindefangst-områder har ingen min. afstand. De må bare ikke overflyves.

Hvis du er i gang med at flyve, eller ankommer til et sted, hvor der foregår grindefangst eller fiskeriinspektioner, skal du straks afbryde dit forehavende. Da begge begivenheder kan igangsættes uanmeldt, vil det ikke blive varslet på forhånd, og det er derfor dit ansvar straks at afbryde operationen, uanset om den er startet eller blot planlagt.

Du skal holde 150 meters afstand til fiskeriinspektioner og skal blot holde dig ude af områder for grindefangst.

  • Droner skal mindst være dækket af en ansvarsforsikring.
  • Forsikringssummen skal være på mindst 0,75 mio SDR (Ca. 7 mio. DKK).
  • Almindelige droner under 250 gram er også omfattet.
  • Legetøjsdroner under 250 gram med C0-mærke eller uden kamera er ikke omfattet

 Alle droner skal være forsikrede med en gyldig ansvarsforsikring som minimum. Ligesom i EU, skal droner på Færøerne forsikres for mindst 0,75 mio. såkaldte special drawing rights (SDR). Special drawing rights svarer til omtrent 7 mio. danske og færøske kroner.

Hvis du har en drone, som er bragt på markedet som legetøjsdrone med C0-mærke eller under 250 gram uden C0-mærke, skal den ikke forsikres. Men bemærk, at der er forskel på almindelige droner under 250 gram og legetøjsdroner, der er markedsført til børn under 14 år.

  • Tilladelser gives kun ved: Kommercielle, forskningsmæssige eller samfundsnyttige formål.
  • Der kan stilles krav om, at man har et dronekompetencecertifikat A2.

Disse områder kræver tilladelse fra Trafikstyrelsen

  • Hvis du vil flyve nærmere end 5 km af Vága Floghavn.
  • Trafikstyrelsen og Politiet skal give tilladelse, hvis du vil flyve tættere på end 300 meter af deres ejendomme.
  • Hvis du vil flyve over naturfølsomme områder (RAMSAR-områder mv.).
  • Trafikstyrelsen og infrastrukturforvalteren skal give tilladelse til at flyve over offentlig vej, hvor hastighedsgrænsen er over 70 km/t.
  • Infrastrukturforvalteren skal give tilladelse til at flyve nærmere end 5 meter af strømførende luftledninger.

De begrænsninger, der findes i ovenstående regler, er tilføjet for at beskytte miljøet, den generelle sikkerhed eller flyvesikkerheden.

Alligevel kan der opstå situationer, hvor flyvning med droner er så vigtigt, at der er behov for en tilladelse til at flyve netop der.

Har du tungtvejende grunde af kommercielle, forskningsmæssige eller samfundsnyttige formål til, hvorfor en droneflyvning er nødvendig i netop sådanne områder, kan du ansøge Trafikstyrelsen om at få lov at flyve alligevel.

Læs mere om, hvordan du søger tilladelser til flyvning i geografiske dronezoner her

Andre spørgsmål

Færøerne og Grønland er ikke omfattet af forordningerne, da de ikke er en del af EU. Her gælder i stedet BL 9-4.

Der skal ses på, om EU-forordningerne skal sættes i kraft på Færøerne og i Grønland.

Grønland og Færøerne har ikke gennemført EU lovgivningen pt. Der kan derfor ikke oprettes U-space luftrum der.

Der er betaling for godkendelse (brugerbetaling).

Betaling sker efter regning og følger de almindelige regler for, hvordan Trafikstyrelsen opkræver brugerbetaling.

Ja, der er stadig sagsbehandling – tilladelsen skal udarbejdes..

Nej, legacy droner kan flyves i underkategori A3 – altså min. 150 meter fra bebyggelse m.v.

Nej. Kun enkelte personer, men kun i meget kort tid og hvis det ikke kan undgås, f.eks. ved uventet overflyvning.

Ikke endnu.

Der findes et lille antal virksomheder i Europa, som gør det. Det er dog i udgangspunktet droneproducenterne, der skal have deres platforme C-certificerede.

Det har Trafikstyrelsen ingen oplysninger om.

Det er tanken, at droneoperatører på længere sigt skal omfattes af en pligt til indberetning af uheld.

Trafikstyrelsen er ikke umiddelbart vidende om, at der er udstedt tilladelse til anvendelse af disse endnu nationalt og internationalt.

Politiet kan flyve med droner efter egne regler, bekendtgørelse nr. 2274 af 29. dec. 2020 om politiets anvendelse af droner.

Politiet uddanner egne dronepiloter og overholder de regler, der gælder for dem. Politiet kan flyve på andre vilkår end dem, der er fastsat i forordning 2019/947 og dronebekendtgørelsen, når flyvningen sker til brug for løsning af politimæssige opgaver.

Dronezoner.dk opdateres kontinuerligt. Når der kommer oplysninger om ændringer, fører vi oplysningerne ind i systemet. Man bør derfor altid orientere sig på dronezoner.dk inden en flyvning.

Aktive restriktionsområder vil fremgå i indeværende døgn af, hvornår de aktiveres.

Det kommer an på, hvordan den elektroniske synlighed (tracking) er sat på.

Transpondere bliver monteret og kan ikke bare byttes rundt.

Når de C-mærkede droner kommer, forventes det, at den elektroniske synlighed vil følge dronen.

Ja, der er kommet og vil komme flere ressourcer til droner. Det skal i princippet hvile i sig selv gennem det gebyrfinansierede arbejde.

Nej, det gør Havarikommissionen. Trafikstyrelsen har et samarbejde med den.

Senest opdateret 26-05-2023