Observatørens rolle
Ifølge forordning (EU) 2019/947 defineres ”Observatør for ubemandede luftfartøjer” således:
en person, der er positioneret parallelt* med fjernpiloten, og som gennem visuel observation af det ubemandede luftfartøj bistår fjernpiloten med at holde det ubemandede luftfartøj indenfor synsvidde og udføre flyvningen sikkert
* her forstået som ved siden af fjernpiloten
Kort sagt betyder det, at observatøren skal være fjernpilotens øjne og advare vedkommende, før der opstår en farlig situation såsom at advare, hvis dronen i fare for at flyve ind i objekter, hen over personforsamlinger eller ind i forbudte områder eller flyve uden for synsvidde. Fjernpiloten skal på observatørens foranledning foretage de nødvendige afværgemanøvrer eller bringe dronen til landing eller vende den rundt, hvis den er ved at flyve uden for synsvidde.
Observatøren behøver ikke at have et dronecertifikat, og skal ikke have særlige kompetencer for at udføre sin opgave. Han skal dog kunne være i stand til at advare fjernpiloten om mulige farer og ulovligheder ved flyvningen. Derfor bør observatøren inden operationen instrueres i, hvad vedkommende skal advare om, før flyvningen påbegyndes.
Observatøren er udelukkende fjernpilotens øjne, fordi fjernpiloten ikke selv har visuel kontakt til dronen ligesom fjernpiloten heller ikke har overblik over det omkringliggende luftrum. Derfor skal observatøren kunne orientere sig, uden brug af tekniske hjælpemidler, såsom en kikkert eller digitale platforme.
En observatør må ikke anvendes til at udvide operationens rækkevidde, dvs. observatøren må ikke bruge kikkert eller andet for at kunne se dronen i længere tid. Observatøren deltager udelukkende for at kunne overholde VLOS-kravet, hvorfor han skal stå ved siden af fjernpiloten, så observatørens overblik svarer til det fjernpiloten ville have, hvis ikke fjernpiloten anvendte kamerabriller. Af samme årsag er det derfor også kun tilladt at have én observatør pr. droneoperation.
Ønsker man at bruge flere observatører eller at flyve på andre måder end hvad betingelserne i Modelflyvning Danmark og underkategori A1 eller A3 tillader, skal man overholde reglerne for flyvning i den specifikke kategori, hvilket indebærer en operationstilladelse givet på baggrund af indsendt SORA- eller PDRA-ansøgning.