I forbindelse med overgangen til de fælles europæiske regler, der trådte i kraft d. 31. december 2020, publicerede Trafikstyrelsen standardscenariet DK-STS-03, der gav fjernpiloter fortsat mulighed for at flyve efter reglerne i Bydronebekendtgørelsen. DK-STS-03 stillede blandt andet krav om at fjernpiloten havde et dronebevis (ikke dronetegn), at operationer med legacydrone havde et erhvervsmæssigt formål, og at der var etableret et sikkerhedsområde omkring operationsområdet.
Deadline for at fremsende denne erklæring til TS var den d. 31. december 2023. Det er efterfølgende muligt at flyve frem til 1. januar 2026 betinget af at alle kravene i DK-STS-03 overholdes.
Har man ikke nåede at udfylde og indsende DK-STS-03 inden deadline, skal du flyve efter reglerne i den åbne kategori. Du kan læse mere om reglerne under ”den åbne kategori – almindige flyvninger”. Hvis man som fjernpilot ikke kan overholde reglerne i den åbne kategori (f.eks. grundet legacydronens vægt) hører operationen til i den specifikke kategori, hvor der er krav om operationstilladelse baseret på en risikovurdering. Legacydroner vil i visse tilfælde vil kunne flyves efter en prædefineret risikovurdering. Du kan læse mere om at flyve i den specifikke kategori her.
Er der tvivl om hvordan og hvor du kan flyve med din drone, så brug vores skema, hvor man oplyser om ens drone er C-mærket eller ej og hvor meget den vejer. Du kan finde skemaet her.