1

VLOS over 120 meter

Hvis du ønsker at flyve din drone over 120 meter i højden (AGL – Above Ground Level), skal der som udgangspunkt oprettes en luftrumsreservation i form af enten et restriktionsområde eller fareområde for at sikre adskillelse mellem din drone og andet bemandet lufttrafik i luften. Et restriktionsområde er mest normalt at anvende over landjord, men fareområder anvendes ud over havet udenfor 12 sømils grænsen.

Efter SORA-metodikken er der tale om ARC-A luftrum. Dette gælder uafhængigt af, om du vil flyve i eller udenfor bymæssig bebyggelse.

2

BVLOS-operationer

Hvis du ønsker at flyve din drone uden for synsvidde (BVLOS – Beyound visual line of sight) i Danmark, gælder følgende;

  • Ved BVLOS, hvor du flyver over 120 meter i højden, skal der som udgangspunkt oprettes en luftrumsreservation i form af enten et restriktionsområde eller fareområde, for at sikre adskillelse mellem din drone og andet bemandet lufttrafik. Efter SORA-metodikken er der tale om ARC-A luftrum.
  • Ved BVLOS, hvor du holder dig under 120 meter i højden, men at du flyver længere end VLOS-distancen horisontalt, skal der også etableres et restriktionsområde i Danmark. Efter SORA-metodikken er der tale om ARC-A luftrum.

Hvis du er i tvivl, om der kan være tale om VLOS- eller BVLOS-distance, kan du læse mere om VLOS-beregningen på vores hjemmeside: https://www.droneregler.dk/generelt-om-regler-for-droneflyvning/vlos-saa-langt-vaek-maa-du-flyve

3

Undtagelse fra oprettelse af luftrumsreservation ved BVLOS-operationer

Hvis du kan flyve efter følgende vilkår, skal der ikke oprettes en luftrumsreservation i Danmark:

  • Hvis du kan flyve efter vilkårene i PDRA-G03, hvor du flyver efter præprogrammerede ruter, i en højde, som ikke er højere end 30 meter over jorden eller op og ned ad strukturer, i mindre befolkede områder.
    Læs om de uddybende vilkår i gældende EASAs AMC/GM-materiale under PDRA-G03.
  • Hvis du kan flyve efter vilkårene i PDRA-G01, hvor der anvendes en luftrumsobservatør efter hver 1 km, kan du også flyve i en art BVLOS (EVLOS = extended visual line of sight), uden at der skal oprettes en luftrumsreservation. Dette er kun så længe, at du flyver under 120 meter i højden. Hvis du ønsker at flyve op til 150 meter, som PDRA-G01 også giver mulighed for, skal der som udgangspunkt oprettes en luftrumsreservation.
4

Hvad betyder oprettelse af en luftrumsreservation?

Du har som dronepilot ansvaret for, at din drone viger fra anden trafik i luften, men det er ikke muligt, når du flyver BVLOS og samtidig ikke længere kan have overblik over det luftrum du flyver i. Trafikstyrelsen opretter en luftrumsreservation for at kunne adskille din drone og andet bemandet trafik. Det er af flyvesikkerhedsmæssige årsager nødvendigt at sikre denne adskillelse til andet bemandet trafik, så din drone ikke risikerer at kollidere med anden trafik i luften. Derfor laver vi et isoleret luftrum til din droneoperation.

5

Proces for oprettelse af luftrumsreservation

Hvis du i din risikovurdering (SORA-ansøgning, eller PDRA-G02) ønsker at flyve BVLOS, skal du ud over sagsbehandlingstiden for risikovurderingen forvente ca. 8-10 ugers sagsbehandlingstid til selve oprettelsen af luftrumsreservationen. I de uger foretager Trafikstyrelsen en høring ved andre luftrumsbrugere og er i dialog med Naviair (den danske lufttrafiktjeneste) om oprettelsen af luftrumsreservationen. Det endelige resultat af, om der kan oprettes en luftrumsreservation til din droneoperation, afhænger derfor også af høringssvarene fra andre brugere.

Vi kan ikke påbegynde oprettelsen af en luftrumsreservation, før vi er så langt med vurderingen af din risikovurdering til, at vi ved, at den vil resultere i en operationstilladelse.

Når der oprettes en luftrumsreservation, tillægges der en sikkerhedsbuffer på 2,5/5 NM lateralt (ukontrolleret luftrum/kontrolleret luftrum) og 500 fod vertikalt, til det område, hvor du vil flyve. Området vil derfor samlet set optage en større del af luftrummet, end blot din påtænkte operationsvolumen (evt. inkl. ground risk buffer).

Det betyder også, at lokationen for din droneoperation (inkl. sikkerhedsbuffer) skal være klart defineret, så luftrumsreservationen kan oprettes.

OBS: Hvis din operation vedrører flyvning centralt i København, eller andre områder, indenfor kontrolzonen af en lufthavn, skal du være opmærksom på, at det tilføjer en vis kompleksitet grundet ind-og -ud flyvning af fly til lufthavnen. Afhængig af kompleksiteten kan dette medføre yderligere sagsbehandlingstid.

6

Sådan anmoder du om en luftrumsreservation

Du skal med din risikovurdering udfylde og fremsende skema, for at anmode om en luftrumsreservation:

Du kan downloade skemaet her.

Du har ansvaret for, at oplysningerne i skemaet er korrekt angivet.

7

Nationale forskelle

Da luftrumsstyring og -struktur også er et nationalt anliggende, kan forholdene variere mellem EU-landene. Hvis du ansøger om en cross-border tilladelse til at flyve i et andet EU-land, kan der være andre krav til luftrumsreservationer, f.eks. når du vil flyve BVLOS-operationer. Du bør derfor altid kontakte den relevante myndighed i det land, hvor du ønsker at flyve, for at få information om de gældende regler.

8

SORA-metodikken og mulighed for at detektere 50%-90% som mitigerende foranstaltning

I SORA-metodikkens trin 6 – taktisk mitigering, opstilles en model for, hvordan en droneoperatør kan anvende demonstration af detektion på 50%/90% af anden trafik i luften, som mitigerende foranstaltning, i stedet for en luftrumsreservation. En forudsætning herfor, er i høj grad at trafikken i luften er elektronisk synlig. Trafikstyrelsen har endnu ikke fundet det tilstrækkeligt dokumenteret, at 50%/90% bemandet trafik kan detekteres i Danmark. Flight Radar 24 viser f.eks. ikke al bemandet trafik. 

EASA arbejder på nogle udvidede vejledninger til at hjælpe droneoperatører med at kunne demonstrere ovenfornævnte detektion. Der vil dog fortsat være nationale forskelle grundet forskellige luftrumsinfrastrukturer. Når vejledningerne er offentliggjorte, vil vi på denne side gøre opmærksom på det.